Pages Menu
TwitterRssFacebook
 

Categories Menu

Posted by on sierpień 3, 2021 in Inne |

Masz pomysł na biznes? Sprawdź, jak zacząć

Masz pomysł na biznes? Sprawdź, jak zacząć

Kilka ostatnich lat całkowicie przedefiniowały pojęcie przedsiębiorczości. Prowadzenie firmy kojarzyło się wcześniej z zatrudnianiem pracowników i prowadzeniem rozległego biznesu. Zmiany na rynku pracy zmieniły to wyobrażenie. Założenie firmy stało się szybkie i intuicyjne. Największym wyzwaniem stało się znalezienie odpowiedniego pomysłu na biznes… Ale ten już masz. Podpowiadamy, jak go zrealizować.

Po pierwsze: zrób dobry research

Popularnym błędem początkujących biznesmenów jest wydawanie na start ogromnych pieniędzy – np. uzyskanych z dotacji. Nie jest to najlepszy pomysł. Podstawą każdego biznesu jest staranne przygotowanie się do jego prowadzenia – między innymi poprzez upewnienie się, że znajdziesz klientów. Dlatego w pierwszym kroku dowiedz się jak najwięcej o swoich potencjalnych klientach. Czego dokładnie potrzebują? Ile są skłonni zapłacić? Czy ktoś proponuje rozwiązania lub produkty podobne do Twoich? Jak wygląda rynek i konkurencja? Odpowiedź na większość z tych pytań znajdziesz w ogólnodostępnych źródłach. Ale kilka rozmów z potencjalnymi klientami lub odbiorcami Twoich usług też pomoże Ci w stworzeniu sobie obrazu przyszłej firmy. Gdy zbierzesz te informacje, czas usiąść do układania planu działania i sprzedaży, oraz pisania biznesplanu.

Testuj, testuj, testuj

Druga pułapka? Perfekcja. Wielu przedsiębiorców nie godzi się na nic innego, niż ideał – podczas gdy odnoszący sukces biznes jest żywym organizmem, nad którym się cały czas pracuje i ciągle go ulepsza. Dlatego lepiej założyć z dnia na dzień (po wypełnieniu zaleceń z poprzedniego puntu) jednoosobową działalność czy małą spółkę i po prostu przetestować, czy wszystko działa – zamiast spędzać kilka miesięcy na szlifowaniu strony www. Im szybciej wystartujesz, tym szybciej zaczniesz zarabiać. A jeśli gdzieś zauważysz problem, po prostu go napraw.

Poszukaj klientów

Świadomie umieszczamy ten punkt jeszcze przed formalnym otwarciem działalności. Klientów można zacząć szukać jeszcze na etapie testowania biznesplanu. Wystarczy ich poinformować, kiedy zamówienia zaczniesz realizować lub kiedy produkt będzie gotowy – być może czas nie będzie dla nich kluczowym czynnikiem – a dzięki temu zbudujesz sobie bazę odbiorców, których zakupy pomogą Ci w prowadzeniu firmy w pierwszych, najtrudniejszych miesiącach. A klientów można znaleźć wszędzie – być może Twoi znajomi pracują w dużych firmach i mogą Cię polecić odpowiedniej osobie? Jeśli planujesz sprzedawać jakiś produkt, warto odwiedzić sklepy, których ofertę mógłby wzbogacić. Może przekonasz do niego właścicieli? Możliwości jest mnóstwo – począwszy od zakupu baz danych i rozsyłaniu mailingów / prowadzenia rozmów telefonicznych, poprzez wykorzystanie własnych kontaktów aż po marketing bezpośredni u finalnych dystrybutorów.

Kwestie organizacyjne

Otwarcie działalności gospodarczej, niezależnie od tego, czy będzie to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością czy jednoosobowa działalność wiąże się z pewnymi formalnościami. Nie są one jednak przesadnie skomplikowane, a firmę można otworzyć z dnia na dzień. Pamiętaj, że musisz zadbać o zapewnienie klientom możliwości kontaktu z Twoją firmą. W przypadku jednoosobowej działalności to mniejszy problem – jeśli jednak planujesz zostać dystrybutorem lub prowadzić sklep, telefony od klientów skutecznie wypełnią Ci cały dzień. Dlatego w tym momencie warto rozważyć wynajęcie przestrzeni biurowej i zatrudnienie kogoś, kto zajmie się kontaktami z klientem. Im większą działalność zechcesz prowadzić, tym bardziej skomplikowana staje się struktura zatrudnienia. Musisz również zadbać o księgowość (lub zlecić prowadzenie jej na zewnątrz). Na początku firmę czeka sporo wydatków – warto więc przejrzeć oferty pożyczki na raty, dofinansowania o które możesz się starać czy pomyśleć o kredycie bankowym.